KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere

 Forside | Samfund  | Historie | Kultur | Kunst | Filosofi | Religion | Astrologi | Geografi  | Natur | Attraktioner  | Danmark - Kina

Mytologi Shamanisme Forfædredyrkelse Divination - Spådom Buddhisme

Kinesiske Guder og sagnkejsere

Et utal af Kinas guder og sagn kejsere, repræsenterede forskellige aspekter af naturen og dens forsøg på at forklare universets mysterier på en for mennesker forståelig måde. Nedenstående nævnes nogle få.

Der er er hundredvis af forskellige mytologiske udødelige guder og gudinder samt halvguder, der er mytologiske figurer, hvor den ene af forældrene var en gud, og den anden forældre var menneskelig. tillagt menneskelige følelser. 
Folk tilbad mange forskellige guder i oldtidens Kina. Nogle af disse guder repræsenterer naturkræfterne som f.eks. solen, månen eller regnen.
For eksempel, gudinden Ba datter af himlen, Yu-Huang er en himmel gud, og Fei Lian og Feng Po Po er vind guder. 
Nogle gange er det abstrakte ideer om guderne, som f.eks. gud for velstand, som du kan bede til for at få succes i erhvervslivet, gud for slagtere, gud skomagerne, gudinde lykke, osv.

Nogle guder er baseret på taoistiske ideer, ligesom de otte guder Ba Xian (eller Pa Hsien), som repræsenterer otte måder at være menneske:
at være ung, at være gammel, at være fattig, som er rige, er en bonde, som er en aristokrat, være en dreng, og at være en pige. (beskrevet som modsætninger der afspejler de taoistiske tanker om yin og yang). 

Nogle kinesiske guder er store buddhister fra fortiden, som nu er i Himlen. 
Der er hundredvis af forskellige mytologiske udødelige guder og gudinder samt halvguder, der er mytologiske figurer, hvor den ene af forældrene var en gud, og den anden forældre var menneskelig. tillagt menneskelige følelser. 

Artikel forsætter efter annonce:
Nedenstående er et udvalg af de kinesiske guder.

Pan GuPangu
Den kinesiske civilisation blev skabt, ifølge mytologien, af Pan Gu, universets første levende væsen.

I tidernes begyndelse var alt kaos. Universet var formet som et æg, som indeholdt Yin og Yang. 
Dette er de to modsatte kræfter, som hele universet er formet af. Pan Gu havde sovet inde i dette æg i 18.000 år. En dag da han vågnede, sprængtes ægget. Det tunge sank ned og blev til jorden, mens det lette steg til vejrs og blev til himlen. 
PanGu stod og holdte med sine hænder himmel og jord adskilt. Til sidst blev han så træt af at holde himmel og jord fra hinanden, at han døde.
Fra hans krop blev landene og menneskene skabt. 

Nu Gua (Nu Wa)Nuwa
Skabergudinden Nu Gua Efter Pan Gu havde skabt verden, begyndte gudinden Nu Gua at lave mennesket. 
Af mudder lavede hun små lerfigurer formet efter Pan Gu og sig selv, som hun kaldte ”menneske”. 

Nu Gua håbede at hun kunne befolke hele verden med disse mennesker.
Hun arbejdede dag og nat med at fremstille disse mennesker af ler og vand, indtil hun var så udkørt at hun ikke kunne mere. 
Hun tog derfor en ranke, som hun dyppede i mudderpølen, og svingede den rundt.
Derved blev jorden hurtigt dækket med små lerklumper, som blev til mennesker.

SAN-HUANG De tre guddommelige herskere
De legendariske tre såkaldte guddommelige, der siges at være gude-konger der anvendte deres magiske beføjelser til at forbedre livet for deres folk.
På grund af deres høje dyd, levede de længe og fik en høj alder.
De regerede i en periode med stor fred.
Først var der FU-XI, derefter Shen-NONG, og endelig Yen Ti (Sui-Ren. Efter dem fulgte de menneskelige kejsere WU-DI 

Fu Xi 
(også kaldet: Fuxi, Fu Hsi, Fu Xi Shi,Fu Xi Fu Shi, (2853-2738 f.Kr. ) var den første af de tre såkaldte guddommelige hersker.
Mest kendt er han for at være ophavsmand til de linære tegn, der senere udmøntede sig i de otte trigrammer (Pagua) og beskrives i en af Kinas mest berømte bøger nemlig visdomsbogen I Ching. .
Men den guddommelige hersker Fu Xi tilskrives også andre ting, såsom at lære folket at jage, benytte fiskenet, avle silkeorme, og tæmme vilde dyr.
Fu Xi stod bagved en lov, der opdelte alle kinesere under 100 familienavne og forbød folk med samme familienavn at gifte sig med hinanden.

Shen-Nong
Den guddommelige hersker af planter, landbrug og urtemedicin.(2852-2737 f.Kr ) 
Måske mere en fiktiv figur fra den kinesiske mytologi end en historisk figur. 

Shen Nong var den der opfandt træploven, hvorved man kunne dyrke landbrug.Shen NungXi
Han var også den der opdagede teens og urtemedicinens virkning, ved at prøve hundredvis af urter, var han i stand til at beskrive virkningen af de forskellige urter. Nogle af urterne var giftige, hvor han så drak te som modgift. Han anses for at vær gud for vinden og beskytter af lægestanden. 

Yen Ti 
også kaldt: Sui-Ren-Shi, Yen-Di, Yen-Ti) (2737-2697 f.Kr.)Den sidste af de tre guddomelige kejsere. Han lærte menesket hvordan, de ved hjælp af ild kunne tilberede maden.

WU-DI De fem sagnkejsere
Efterfulgte de tre guddommelige kejsere. 
Historikere har ikke kunne opnå enighed om hvem de fem legendariske sagnkejsere egentlig var.
Nogle kilder hævder det var Huang Di, Shao Hao, Zhuan Xu, Di Yao og Di Shun. Mens andre kilder hævder det var Shao Hao, Zhuan Xu, Gao Di, Di Yao og Di Shun.

Huang Di (Den Gule Kejser)Huang Di
Huang Di 2697 -- 2597 f.Kr. der også kaldes Den Gule Kejser.

Indførte lansbrugsredskaber omtrent, som dem der har været i brug indtil vores århundrede. 
Huang Di tilskrives også et af verdens ældste klassiske værker om medicin Huang Di Nei Jing "Den Gule Kejsers Klassiker Om Indre Medicin" der beskriver brugen af lægeurter og akupunktur.

Shao Hao
Shao Hao (Jin Tian Shi),(2597-2513 f.Kr )
indførte bestemte tider for religiøse ceremonier, byggede observatorium, ansatte astronomer, som skulle tyde solens, månens og stjernernes baner. 
Han byggede sit kongerige ved Qian Yang og gjorde byen Qiu Fu til hovedstad. 
Han lærte folket at bygge paladser og templer og at skrive med fuglefod-skrift, der var inspireret af fugle- og dyrefodspor.

Zhuan Xu
(Zhuan Xi, Gao Yang Shi), (2.513 - 2.435 f.Kr.)
Sønnesøn af den gule kejser og søn af Chang Yi.
Hjalp Shao Hao og fik til gengæld herfor tildelt området Gao Yang, hvor han etablerede sit kongedømme og gjorde byen Diqiu til hovedstad.

Køkkenguden Zao Jun
Køkken gudI den kinesiske mytologi er Zao Jun eller køkkenguden, den som beskytter de fleste hjem og familier i Kina.
Han er den fornemste blandt husets skytsguder, der fungerer som husgud, ven, mentor og spion.
Ifølge traditionen placeres køkkengudens statue eller billede i køkkenet hvor han observerer hvad familien har for sig, og rapporterer videre om det til den højeste af herskerne, Jadekejseren, inden da har man smurt hans læber med honning for at forsøde han ord.

På dem 23. dag i den 12. måne-måned sendes køkkenguden til himmels.
Det sker ved, at han billede bliver brændt uden for huset, hvorefter køkkenguden farer af sted for at aflægge rapport til Jadekejseren – Himlens Hersker – om familiens tilstand og opførsel.

Dørgud - Mén Shén
DørguderEn dør gud (mén shén) er en kinesisk udsmykning med billeder anbragt på hver side af en indgang til et hjem, tempel, virksomheder mv. som har til formål at holde onde ånder ude og beskytte huset.

Denne skik stammer fra Tang-dynastiet, hvor dynastiets grundlægger kejser Tang Taizong (599 - 649) ville hædre to af hans mest loyale generaler - Qin Shubao og Yuchi Jingde - ved at have deres malede portrætter hængende på hans hoveddør.
 
Ordinære familier fik hurtigt overført den kejserlige skik, ved at sætte træblok tryk, (lavet af udskåret træblok) af de evigt årvågne generaler, op på deres døre i håb om at tiltrække held og lykke og holde de onde ånder væk fra huset.

Dørgude skikken bredte sig hurtigt ud over hele Kina, hvor der efterhånde blev tilføjet andre historiske helte og mytologiske figurer til repertoiret af dørguder.

Dørguderne placeres normalt i par, hvor de står over for hinanden, det anses for dårlig held til at placere dem ryg mod ryg.

Andre relevante emner og annoncer:
Annonce
Annonce