KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Denne side blev sidst ændret den 09-Feb-2021
  Art. 4.3.4.1

Kinesiske mytologi: Skabelsen

Skabelsesberetningen
Der er flere aspekter af kinesisk mytologi, såsom; Skabelsesberetninger, Legender og Myter der vedrører grundlæggelsen af den kinesiske kultur og den kinesiske stat.
Et unique karaktertræk i kinesisk kultur er at skabelsesberetningerne ankommer relativt sent i den kinesiske litteratur.

Faktisk kommer de fleste optegnelser af skabelsesberetningerne efter grundlæggelsen af Konfucianismen, Daoismen og folkereligionerne.

Beretningerne findes i forskellige versioner f.eks. er det første menneske optegnet som guder, kaldt både for: Shangdi, Tian, Nuwa, Pangu, Yu Huang, og mange flere.
Så de følgende skikkelser eller guder, er de mest anvendte, vedrørende Skabelsen – men der findes altså flere beretninger om andre guder.

Shangdi (上帝), dukker op i litteraturen omkring 700 f.v.t eller måske endda tidligere.
Dateringen kommer fra bogen ” ”Historiens Bog” (书经 ShuChing)” der fortælles dog ikke så meget om Shangdi andet end at Shangdi betegnes som ”skaberen”

Tian (天), betyder Himlen, dukker også op i litteraturen omkring 700 f.v.t og betegnes også som ’skaberen” og det har også lagt navn til ”himlens tempel” i Beijing.

Nuwa (女媧), dukker op omkring 350 f.v.t og siges at have skabt mennesket, sammen med hendes bror (og / eller mand) Fu Xi.

Fuxi (伏羲) broder og ægtemand til Nuwa. Disse to er blevet tilbedt som værende den ultimative forfader for hele menneskeheden og bliver ofte afbilledet som halv slange og halvt menneske. Nuwa er også ansvarlig for at have repareret himlen efter at Gong Gong beskadigede søjlerne der holdte himlen oppe.

Pangu (盤古), dukker ikke op i litteraturen før omkring 200 f.v.t og er det første ”væsen’ der både er den dømmende og skaberne kraft.  

Efter skabelse beretningerne, kom tiden med ’De Fem Guddommelige Herskere’, Wufāng Shangdi  五方上帝 fem-guddommelige herskere De fem kejsere var mytologiske hersker i Kina i perioden fra ca. 2852 fvt til 2205 fvt.


Disse hersker bliver betragtet som værende ekstreme moralske og retfærdige herskere, der regerede klogt og med ære, de var eksempler for de fremtidige konger og kejsere.



Den mest berømte af de fem kejsere var den gule kejser. Han regerede i 100 år og bragte starten på den kinesiske civilisation. Foruden den gule kejser var Zhuanzu, kejser Ku, kejser Yao og Shun.



Qin Shi Huang
Da Kejser Qin Shi Huang, forenede Kina i 221 f.v.t., følte han, at han var på højde med de gamle gudelige kejsere. Qin Shi Huang
Hans selv-opfundet titel Qin Shi Huang 秦始皇, betyder bogstaveligt ' Qin's første kejser’. Her indgik tegnet for kejser 皇帝 og Shi 始 betyder starten, første eller højeste.

Den oprindelige betydning af Huang 皇 er "stor, imponerende" og blev brugt til at betegne et højere væsen (eller en gud). Udtrykket di 帝, der oprindeligt henviser til en forfædres guddom, blev på det tidspunkt allerede brugt til en jordisk hersker (en kejser).

Titlen Huang Di 皇帝, blev fortsat brugt af de efterfølgende kinesiske magthavere i de næste to årtusinder, frem til 1912.
Før Qin Shi Huang di var titlen på herskerne Wáng 王, der betyder Konge.

Artikel fortsætter efter annonce
Annonce
         Artikel fortsætter efter Annonce
Nogle forskere antyder, at den kvindelige Nuwa, var den første kreative kinesiske guddom.
I følge mytologien, var det gamle kinesiske samfund matriarkalsk og primitiv.
Fødsel blev set som en mirakuløs begivenhed, som ikke krævede mands deltagelse, og børn kendte kun deres mødre.

Efterhånden som reproduktionsprocessen blev bedre forstået, bevægede det gamle kinesiske samfund sig mod et patriarkalsk system, og den mandlige forfædres guddom, Fu Xi, antog den primære betydning. De gamle kinesere troede, at mennesker, himmel og jord kunne kommunikere med hinanden.

Denne såkaldte "kommunikation mellem himmel og jord" foregik via guder og forfædre (som ånder), samt observation af himlens struktur samt ændringerne af stjernernes og planeternes positioner.

Gsi Tian teorienDen kosmologiske opfattelse, var Gai Tian-teorien (盖天), den tidligste forståelse af forholdet mellem himmel og jord i det gamle Kina.

Det siges, at der var et simpelt begreb af himmel og jord, hvor himlen var som en omvendt rund gryde, der dækkede jorden, og at himlen blev båret af de otte bjerge på kanten af den firkantede jord.  

Denne opfattelse begyndte at ændre sig i ”Forårs- og efterårsperioden” (春秋時代), som er perioden fra 722 til 481 f.v.t.  i Kinas historie.

I denne periode blev den førnævnte Gai Tian-teori afløst af Hun Tian-teorien 渾天, som en ny kosmos og astronomisk teori.

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer:

Om kina-portal.dk   |   Cookies politik  |   Kina-portal.dk sitemap