KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Kinesiske mytologi: Skabelsen

Skabelsesberetningen
Der er flere aspekter af kinesisk mytologi, såsom; Skabelsesberetninger, Legender og Myter der vedrører grundlæggelsen af den kinesiske kultur og den kinesiske stat.
Et unique karaktertræk i kinesisk kultur er at skabelsesberetningerne ankommer relativt sent i den kinesiske litteratur.

Faktisk kommer de fleste optegnelser af skabelsesberetningerne efter grundlæggelsen af Konfucianismen, Daoismen og folkereligionerne.

Beretningerne findes i forskellige versioner f.eks. er det første menneske optegnet som guder, kaldt både for: Shangdi, Tian, Nuwa, Pangu, Yu Huang, og mange flere.
Så de følgende skikkelser eller guder, er de mest anvendte, vedrørende Skabelsen – men der findes altså flere beretninger om andre guder.


Shangdi (上帝), dukker op i litteraturen omkring 700 f.v.t eller måske endda tidligere.
Dateringen kommer fra bogen ” ”Historiens Bog” (书经 ShuChing)” der fortælles dog ikke så meget om Shangdi andet end at Shangdi betegnes som ”skaberen”

Tian (天), betyder Himlen, dukker også op i litteraturen omkring 700 f.v.t og betegnes også som ’skaberen” og det har også lagt navn til ”himlens tempel” i Beijing.

Nuwa (女媧), dukker op omkring 350 f.v.t og siges at have skabt mennesket, sammen med hendes bror (og / eller mand) Fu Xi.

Fuxi (伏羲) broder og ægtemand til Nuwa. Disse to er blevet tilbedt som værende den ultimative forfader for hele menneskeheden og bliver ofte afbilledet som halv slange og halvt menneske. Nuwa er også ansvarlig for at have repareret himlen efter at Gong Gong beskadigede søjlerne der holdte himlen oppe.

Pangu (盤古), dukker ikke op i litteraturen før omkring 200 f.v.t og er det første ”væsen’ der både er den dømmende og skaberne kraft.  


Annonce
         Artikel fortsætter efter Annonce

Efter skabelse beretningerne, kom tiden med ’De Tre Guddommelige’ og ’De Fem Herskere’.

Disse hersker bliver betragtet som værende ekstreme moralske og retfærdige herskere – de var eksempler for de fremtidige konger og kejsere.

Da Kejser Qin Shi Huang di forenede Kina i 221 f.v.t. følte han at han var på højde med de gamle kejsere.
Hans navn Huang + Di skabte også en ny titel der kun kan oversættes til Kejser (den gule kejser).

Før Qin Shi Huang di var titlen på herskerne Wáng 王, der betyder Konge.

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce

Nogle forskere antyder, at den kvindelige Nuwa, var den første kreative kinesiske guddom.

I følge mytologien, var det gamle kinesiske samfund matriarkalsk og primitiv.
Fødsel blev set som en mirakuløs begivenhed, som ikke krævede mands deltagelse, og børn kendte kun deres mødre.

Efterhånden som reproduktionsprocessen blev bedre forstået, bevægede det gamle kinesiske samfund sig mod et patriarkalsk system, og den mandlige forfædres guddom, Fu Xi, antog den primære betydning.

Yderligere uddybning af den kinesiske mytologi findes i nedenstående artikler:

menu-mytologi
Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer:

Om kina-portal.dk   |   Cookies politik  |   Kina-portal.dk sitemap