KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Denne side blev sidst ændret den 15-Oct-2020    
  Art. 5.5
Kinesisk filosofi
Kinesisk filosofi refererer til en af flere skoler i den filosofiske tænkning, herunder konfucianisme, taoisme, legalisme, buddhisme og mohisme.

Det kinesiske samfund er stærkt præget af traditioner, skabt og præget af Kinas årtusinde lange historie.
De fleste kinesere, har ikke en klar opdeling af religion, mytologi, filosofi og magi, her er Myter og realiteter så tæt forbundet, at det kan være svært af sige hvor det ene begynder og det andet slutter.

Myterne har i alle kulturer form som kommunikative handlinger, dvs. at de bliver fortalt eller skrevet af nogle til nogle andre.
Myterne anses at være grundlæggende for religionen, filosofien, kulturen og den menneskelige eksistens.

Myterne er først blevet reciteret, senere nedskrevet, i forbindelse med religiøse ceremonier og af klanens ældre generation.
Den skriftlige filosofi var ofte skrevet i poetiske vers, i datidens sprog.
Her bliver historiske figurer lavet til guder, og myter bliver til historie.

Et vigtigt generelt træk er myternes funktion som legitimering af det herskende samfundsforhold og slægtskabssystem.

Den første periode i den kinesiske filosofi begynder (600 f.v.t. til 210 f.v.t.), udgør en af ​​de vigtigste og mest glorværdige epoker i tænkningens historie. Det var Lao Zi, Confucius, Mo Zi, Mencius, Hui Zi, Gongsun Long, Zhuangzi, Xun Zi, Han Fei og mange andre filosofer af mindre betydning.

Det er en periode kendt som De Hundrede Tankeskoler, (Mingjia 名家), som var præget af mange filosofiske læresystemer, der fik en betydelige indflydelse på den intellektuelle og kulturelle udvikling i Kina.

Den kinesiske filosofi havde en række paralleller med den græske filosofi der opstod nogenlunde samtidig omkring 585 (f.v.t.)
Ordet filosofi kommer af græsk philosophia (philo -kærlighed til sophia-visdom). Kineserne bruger et tilsvarende begreb om visdom, der hedder 智 zhei, hvilken nogenlunde svarer til det græske begreb Sophia.

Artikel fortsætter efter annonce
Annonce

Den ”primitive tro på kræfterne i livet og naturen, som åndemanerne og medicinmænd prøvede at beherske, har ikke alene udviklet sig til religion, men også filosofiske læresystemer.

Det er velkendt, at de mange såkaldte filosofiske og politiske tekster, der kan føres tilbage til De Stridende Staters Periode (475‑221 f.v.t.).

Dertil kommer, at den kinesiske filosofi oprindeligt var særligt optaget af kosmologi (astronomi), etik, og æstetik og her finder vi igen en lighed med den græsk-romerske filosofi tradition.

Selvom meget af kinesisk filosofi begynder i de Stridende stater periode, har elementer af kinesisk filosofi eksisteret i flere tusinde år; nogle kan findes i Den kinesiske filosofi tager udgangspunkt i de gamle skrifter.

Disse skrifter eller bøger, også kaldt for de seks klassiske bøger “Forvandlingens bog”(IChin), Odernes bog også kaldt Poesiens bog (Shih Ching), Historiens bog (Shu Ching), Ritualernes bog (Shih Ching) og Bogen om musik (Yüch) og bogen om provinsen Lu’s historie 722-481 f.v.t. (Ch’un Ch’iu). 

Det var under Stridende stater æraen, de store filosofiske skoler, konfucianismen, legalisme, og Daoisme opstod sammen med andre filosofier, der senere faldt i ubemærkethed.

Kendetegnene ved den kinesiske filosofi, er karakteristikaene for de forskellige skolers fælles udtryk, der afspejler forskellige klasse interesser.

Den kinesiske filosofi lagde vægt på respekten for de ældre, på trofastheden, på individets ansvar indenfor det samfundsmæssige hierarki og på familiens fundamentale rolle.

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer:

Om kina-portal.dk   |   Cookies politik  |   Kina-portal.dk sitemap