KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Denne side blev sidst ændret den 15-Oct-2020    
  Art. 5.10
Laozi også stavet Lao-tse, Lao-Tzu, Laotse, Laotze (kinesisk: 老子 Lǎozǐ),

født i det 6. århundrede f.Kr. var en filosof af det gamle Kina. Hans nok mest berømte værk er Dao De Jing (Tao Te Ching).

Laozi regnedes traditionelt for at være daoismens grundlægger af den filosofiske taoisme (udtales som "Daoisme"), og er ofte blevet anset for at være forfatter til det klassiske daoistiske værk om Vejen og Dyden (Dao-de jing).

Laozi,  en vigtig person i kinesisk filosofi, Lao betyder "gamle" og Zi betyder "mester", Altså: Laozi, Den Gamle Mester

Som voksen, havde Laozi en mindre stilling som Laozibibliotekar i de kejserlige arkiver.
På et tidspunkt gav han afkald på den stilling, formentlig fordi han så hvor korrupt systemet var, og gik derefter i eksil antageligvis for at engagere sig mere dybt i den spirituelle vej.

Laozi gennemgik en dyb åndelig forvandling, og rejste derefter til den vestlige grænse, hvor han forsvandt for evigt, i landet med de udødelige.

Klassikeren Dao De Jing, blev tidligere transskriberet "Tao Teh Ching", er et værk der tilskrives Laozi, og betegner en ”vej” til åndeliggørelse.

Værket er på godt 5000 tegn og rummer en række gådefulde og poetiske vers, og er det grundlæggende i taoisme.

Taoisme er en kinesisk religionslignende filosofi der bygger på teksterne fra Daodejing eller Tao Teh Ching, Yijing (I Ching), Guanzi og Zhuangzi.

Den har haft stor betydning for Taoismen og er måske den mest alment kendte tekst fra daoismens mange tekster.

Her kan læses et udpluk af Lao Zi citater

Artikel fortsætter efter annonce
Annonce

Laotse DAO DE JING ELLER TAO TE KING Visdommens bogAnalekterne

Værket TAO TE KING forfattet af den kinesiske filosof Laotse på kinesisk Lǎozǐ 老子, menes at være skrevet 600 eller 400 år før vores tidsregning, altså for ca. 2500 år siden.

Nedenstående tekst er fra værket. Der gøres ikke forsøg på at bibringe læseren kommentarer eller fortolkninger. Det er op til læseren selv at reflekterer over teksten.

”Menneskene er blevet for dygtige, de har forbedret naturen. De har lært sig så mange kunster, skaffet sig så mange midler, hvormed de er i stand til af narre den.

Hele deres liv er blevet en krampagtig anstrengelse for at forsvare en unaturlig tilværelsesform.
Alt går efterhånden ud på at holde kulde, fattigdom og modgang ude og lokke så rigt et velvære som muligt i sit hus.

De lune vægge, menneskerne har lært at rejse mod vinter og nød, er blevet så tætte, at de også lukker den nødstedte ude, sammen med hans krav.
Man har lukket naturen ude, skabt sig et kunstigt velvære bag kunstige mure – og med det samme er angsten blevet til for at murene skal falde.

Man har lukket næsten ude, og skabt sig en kunstig overflod – og med det samme har man skabt sig den kunstige fattigdom og oprøret.
Sit velvære har man betalt med sin sjælefred, den riges herlighed, har samfundet betalt med den fattiges nød.

Naturen hævner sig.”

 

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer:

Om kina-portal.dk   |   Cookies politik  |   Kina-portal.dk sitemap