KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere...

Denne side blev sidst ændret den 07-Nov-2020    
  Art. 9.5.1

Kina som søfartsnation

Det var under Song-dynastiet (960-1279), at kineserne etablerede en permanent flåde i 1132.
Oprettelsen af ​​den permanente flåde kom ud af behovet for at forsvare sig mod Jurchens, der boede i det nordøstlige Kina, og havde overskredet den nordlige halvdel af Kina. Yderligere skulle flåden eskortere handelsflåder, der kom ind fra lange handelsmissioner i det sydøstlige Stillehav og Det Indiske Ocean.
(Jurchens var en sammenslutning af ikke-kinesiske stammer, der boede i det nordøstlige Kina.)

I 1400-tallet havde Kina ambition om at blive verdens førende søfartsnation.
Kina var den førende maritime magt i årene 1400–1433, da kinesiske skibsbyggere begyndte at bygge et stort antal havgående junke.Kinesisk Junk

En junk er et gammelt kinesisk sejlskibs-design, der stadig er i brug. Junke blev brugt som søgående skibe så tidligt som det 2. århundrede e.v.t.
De udviklede sig i de senere dynastier, og blev brugt i hele Asien til omfattende sørejser.

Allerede kejser Hong Wu, grundlægger og første kejser af Ming-dynastiet i 1368, havde anlagt flere skibsværfter i Nanjing.

Hans efterfølger kejser YongLe fortsætter i hans spor.
Han beordrer hver af Kinas provinser til at bygge et antal søgående skibe til sin store armada.

På værftet i Nanjing arbejder på et tidspunkt mere end 30.000 håndværkere: skibstømrere, snedkere, sejlmagere mv.

Artikel fortsætter efter annonce
Annonce

Omkring 1405 er Kina verdens største søfartsnation med en flåde, som er større end alle andre landes tilsammen.

Den består af mere end 3500 skibe. 62 af disse er såkaldte "skatteskibe", som lastes med kostbarheder som silke og porcelæn, dels som gaver til fremmede herskere dels som eftertragtede handelsvarer i det indiske ocean.

Flådens mandskab udgør godt 30.000 mand, inkl. søfolk, soldater, læger, købmand og kontorister. Endnu mere imponerende er størrelsen på skibene. "Skatteskibene" har en længde på 140 meter og en bredde på 57 meter med indtil ni master, datidens supertankere.

Dette er ca. dobbelt så meget som de første Atlanterhavs dampskibe.

Skroget er forsynet med vandtætte skotter mellem de forskellige lastrum. Sejlene er lavet af bambusmåtter.

De største "skatteskibe" har omkring 50 kahytter om bord.

Skibene gør ikke mere end 4-5 knob, men er særdeles sødygtige, især på dybt vand.

Mellem 1405 og 1433, iværksatte Ming kejseren en serie på syv ekspeditioner.

Formålet var med en kinesisk tilstedeværelse at åbne rige handelsruter, få kontrol over handelen, imponere fremmede folk i Det Indiske Ocean og bringe velstand til Kina.

Zheng He var den mand Yongle kejseren havde valgt til at lede denne store flåde, som nåede så langt som øst Afrika.

Læs mere om Zheng He

Artikel fortsætter efter annonce
       Annonce
Andre relevante emner og annoncer:

Om kina-portal.dk   |   Cookies politik  |   Kina-portal.dk sitemap