KINA-PORTAL.DK

Indgangsportal til kinesisk samfund, kultur, historie og meget mere

 Forside | Samfund  | Historie | Kultur | Kunst | Filosofi | Religion | Astrologi | Geografi  | Natur | Attraktioner  | Danmark - Kina

Sun Tzu Krigskunsten Kapitel 5 Energi

Sun Tzu’s bog Krigskunsten (Bingfa 兵法) er skrevet i det 6. århundrede f.Kr. og bliver anset for at være det tidligste værk om militær strategi. Bogen er endnu i dag et af de mest betydningsfulde bøger på området, hvor dens forskrifter også bliver anvendt til forretnings- og ledelsesstrategier.

Bogen består af tretten kapitler, hvor Sun Tzu opremser sine principper og beskriver forskellige aspekter af krigsførelse fra planlægning og træning til udførelse og sejr eller kapitulation.

Krigskunsten er blevet oversat fra kinesisk til engelsk i 1910 af den britiske sinolog, forfatter og filosof Lionel Giles, der anses for at være den mest velrenommerede oversættelse.

Den danske oversættelse tager udgangspunkt i Giles bog.
Teksten i kursiv, er egne kommentarer og bliver løbende tilføjet eller redigeret.

Kapitel 5 Energi

Sun Tzu sagde:

  1. Man leder en stor styrke på samme måde som at lede nogle få mænd. Det er kun et spørgsmål om en passende opdeling.

  2. Man fører en armé på samme måde som en lille gruppe. Det gælder blot om at sætte signalgivningen i system.

  3. Med direkte og indirekte manøvrer kan man sikre hele sin hær mod stød fra fjendens angreb, så den ikke bliver rystet.

  4.  Læren om forholdet mellem stærke og svage styrker er det middel, som kan få din hær til at ligne en møllesten, der bliver kastet mod et æg! Det sker ved kendskabet til svage og stærke styrker.

  5. I al kamp gælder det at almindelige, direkte kampformer bruges, når man angriber fjenden, mens ualmindelige, indirekte metoder vil være nødvendige, hvis man skal sejre.

  6. Hvis indirekte taktikker bliver anvendt effektivt, er de uendelige som Himlen og Jorden, uudtømmelige som store floder.
    Ligesom Solen og Månen forsvinder de, for blot at vende tilbage, ligesom de fire årstider har de en ende, men vender alligevel tilbage igen.

  7. Der findes kun fem toner, men med en kombination af disse, kan der skabes flere melodier, end man kan nå at høre i sit liv.

  8. Der findes ikke mere end de fem primærfarver blå, gul, rød, hvid og sort og dog kan der af disse dannes flere nuancer, end man nogensinde vil kunne nå at se.

  9. Der findes kun fem smage: sur, syrlig, salt, sød og bitter, men alligevel vil der af disse kunne dannes flere smagssammensætninger, end man nogensinde vil kunne nå at smage.

  10. Der findes kun to kampformer: den direkte og den indirekte. Og dog kan disse to i forening føre til en endeløs række manøvrer.

  11. De to metoder er hinandens ophav. De er som en ring - uden begyndelse. Hvem kan afgøre hvor den ene ender og den anden begynder?

  12. Når en hær sætter sig i bevægelse, er den som en elv om foråret, når den skyller store sten med sig. Her ser man energien i vandets bevægelse.

  13. En falk angriber præcis i det rette øjeblik. Derved kan den fange og ødelægge sit bytte.

  14. På samme måde vil den dygtige soldats angreb være overvældende og han vil slå til præcis i det rette øjeblik.

  15. Energi kan sammenlignes med den spændte armbrøst der rummer energien, og det er din beslutning om angreb, hvornår der skal trykkes på dens aftrækker.

  16. I slagets forvirring hersker tilsyneladende kun kaos, men alligevel er der ingen virkelig uorden. Midt i tumulten vil din formation se ud til at være uden hverken hoved eller hale, og dog vil den være sikker.

  17. Den fingerede uorden forudsætter fuldkommen disciplin; din hærs foregivne frygt kræver mod, foregiven svaghed forudsætter styrke.

  18. At gemme orden bag et kaos er kun et spørgsmål om den rette opdeling af hæren. Når man skjuler sit mod under en maske af fejhed, forudsætter det et overskud af styrke. Om den findes afhænger af de taktiske dispositioner.

  19. Således vil den som er erfaren i at holde fjenden i bevægelse, benytte sig af skinmanøvrer og få ham til at handle derefter. Han ofrer noget og får fjenden til at snappe efter det.

  20.  Når han viser maddingen frem, lokker han fjenden frem; derefter ligger han på lur efter ham med en udvalgt flok mænd.

  21. Den dygtige leder er interesseret i effekten af de forenede energier og kræver ikke for meget af den enkelte. Ved sin evne til at udvælge de rette mænd, kan han drage nytte af de forenede energiers princip.

  22. Når han forener energierne, bliver hans soldater som rullende træstammer eller sten. Nu er det træstammers og stens natur at forblive i ro på plan jord, og bevæge sig på en skrænt; hvis de er firkantede vil de falde til ro, men hvis de er runde, vil de rulle ned.

  23. Således kan den energi, som udvikles af gode soldater, sammenlignes med den, der udvikles af en rund sten, mens den ruller ned af et tusind fod højt bjerg. Så meget om emnet energi.

Kommentar:
kapitel 5 om energi, behandlede direkte og indirekte metoder. Den gode general bekjender sig først med teorien af angreb og forsvar, og så bliver hans opmærksomhed på direkte og indirekte metoder.
Han studerer kunsten at variere og kombinere disse to metoder, før man går videre til emnet med svage og stærke punkter.
For anvendelsen af ​​direkte eller indirekte metoder stammer fra angreb og forsvaret, og opfattelsen af ​​svage og stærke punkter afhænger igen af ​​ovenstående metoder.

Læs: Krigskunsten Kapitel 1 Kapitel 2 Kapitel 3 Kapitel 4 Kapitel 5 Kapitel 6 Kapitel 7 Kapitel 8 Kapitel 9 Kapitel 10 Kapitel 11 Kapitel 12 Kapitel 13  


 

Annonce
Annonce
Andre relevante emner og annoncer: